Min rehabvecka

För en vecka sedan satte jag min fot på gymmet igen för första gången efter mitt diskbråck. Jag brukar normalt sett hänga där så gott som varje dag, eftersom jag mår så bra både psykiskt och fysiskt av att vara där, så därför har det varit väldigt jobbigt att ta ett uppehåll från detta. 

Eftersom min kropp är "under igångsättning", som jag så finurligt kallar det, så har jag såklart inte tränat på samma sätt som jag gjort tidigare. Jag tänkte visa hur min första rehabvecka har sett ut:

Måndag - Överkropp: Enbart fokus på axlar och bröstrygg där jag gör övningar som isolerar dessa så gott det går. Jag har faktiskt tagit nästan så mycket vikt som jag gjort tidigare i dessa övningar, eftersom inte ländryggen påverkas. 
Tisdag - Simning: Jag hatar verkligen att simma, men tänker att det är bra och skonsamt för kroppen nu i min rehabilitering. 
Onsdag - Väldigt lätt benpass: Det här passet skedde bara i trappmaskinen och med min egna kropp/gummiband/bosu ball. Jag använde alltså inga maskiner eller fria vikter utan tog det väldigt lugnt. 
Torsdag - Cykling. 
Fredag - Överkropp: Ett liknande pass som det ovan. 
Lördag - Lätt benpass: Det här passet var hårdare än det jag gjorde tidigare i veckan, men betydligt enklare än de jag normalt sett gör. Jag är stark i mina ben och brukar kötta på riktigt bra på mina benpass, så nu håller jag tillbaks rejält och gör endast övningar som inte belastar min ländrygg något, vilket tyvärr innebär att jag får avstå från mina favoritövningar. 
Söndag - Cykling

Utöver detta har jag under vissa pass också gjort bålövningar på pilatesboll. Där gör jag övningar som isolerar magen så jag inte belastar ländryggen. Jag har väldigt svårt för att få kontakt med min mage när jag tränar core, eftersom jag är så himla svankig (har lordos) och därför känner jag ofta av det i ländryggen istället. Nu har jag dock hittat ett par övningar som känns skonsamma mot min ländrygg och där jag får bra kontakt med magen, så jag kör väldigt enkelt när det kommer till core nu. Hoppas på att få bra input gällande denna träning imorgon när jag ska träffa naprapaten jag blivit rekommenderad :) 

Det jag undviker nu i alla fall är att belasta min ländrygg i onödan. Jag unviker tunga/oergonomiska lyft/ställningar, och även övningar som raka marklyft och hip thrusts på gymmet. Det är inte heller bra att springa såhär tätt efter diskbråck vad jag har förstått. Perfekt för mig. Då har jag en vettig anledning att låta bli det ;) 

 
Överlag får jag ändå ge min kropp beröm som har återhämtat sig såpass bra. Känns ganska sjukt att kunna både rida och träna nu när jag för tre veckor sedan hade så ont att jag fick äta morfin och knappt kunde röra mig utan bara kunde ligga ner platt på mage. Även om jag har haft en jäkla massa problem med värk i min kropp genom åren så känns det som om jag har bra immunförsvar/läkekött när det väl sker något såhär "akut"... eller så hade jag bara tur!

/ Emma
Kommentarer
Cecilia säger:

Skönt att du kan börja träna igen.

2019-01-20 | 16:14:17
Bloggadress: http://www.ceciliajohansson.nu
Josephine säger:

men vad skönt att läsa! Jag tror ju att mindre stress och mindre stillasittande också är bra, fast just ni två har ju inga stillasittande arbeten precis. ;-)

2019-02-03 | 14:38:01
Bloggadress: http://giraffen197.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: