Stretchövning skulderblad

Jag fick önskemål om att visa stretchövningarna som jag fått av kiropraktorn. Jag har problem med en envis knuta vid mitt vänstra skulderblad, så det är mot den som de här övningarna ska hjälpa. Ordinationen är att jag ska stretcha 10 sekunder åt gången, och upprepa tre gånger. Försöker att göra det morgon och kväll nu i början när knuten är som värst, men sen kan jag göra det en gång per dag istället. Sen är det superbra att massera också, så antingen kan man ju be en närstående eller faktiskt gå och unna sig massage ibland!

Övning nummer ett ser ut såhär. Man tar helt enkelt tag runt armbågen, töjer lite med hjälp av andra armen och lutar sig snett framåt så att man känner att det sträcker runt skulderbladet. 
 
Andra övningen tar man också tag om armbågen, fast man har armen bakom huvudet istället. Istället för att luta sig snett framåt så lutar man sig åt sidan, för att känna att det sträcker vid skulderbladet. 

Hoppas att detta kommer hjälpa mig, och er, till att få bort de där dumma muskelknutorna! Inte roligt alls att ha faktiskt. Jag tycker dessa övningar känns som att de tar mer om jag har masserat lite på knutan först, så det är ett tips från mig till er :)

/ Anna
Kommentarer
Anonym säger:

Tack snälla för detta inlägget! 😃😃

Svar: Tack för att du läser :D
Emma Elfstrand

2018-09-24 | 14:01:51
Anonym säger:

En annan bra stretch för just det är att sitta på golvet och ta tag i vänster fot med höger hand och ”gasa” med foten, och vice versa åt andra hållet. Då kommer man åt både djupt och brett!

För att inte tala om att ligga på/luta sig mot en liten boll, t.ex tennisboll, för att riktigt komma åt triggerpunkten.

Och i det långsiktiga: se till att stärka upp muskulaturen kring skuldror och ryggen!

2018-09-24 | 17:00:49
Lisa säger:

Luta sig mot en tennisboll och "rulla" lite försiktigt brukar funka bra för att massera ut knuten lite om man inte har någon närstående man kan be ;)

2018-09-24 | 21:22:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: