Recension - Peder Fredricsons bok

För några dagar sedan fick jag och Anna Peder Fredricsons bok hemskickade till oss av bokförlaget Max Ström. Ett stort tack för det! Som utlovat så kommer här en recension av boken då vi båda läste ut den på ett nafs.

Både jag och Anna älskade boken! Enligt oss är Peder helt klart en av de mest inspirerande ryttarna i världen, och en av få ryttare på den nivån som vi verkligen ser upp till. Därför såg vi fram emot att få läsa hans bok. Vi har lyssnat på både hans sommarprat och medverkan i Framgångspodden, och jag kan säga som så att har ni också lyssnat på dessa poddar kommer ni att älska boken! Man kan säga att boken är en utökad version av dessa poddavsnitt. Boken har samma känsla som hans sommarprat, men han har såklart kunnat få med så mycket mer att säga i boken. Vissa historier hörde jag för tredje gången nu, men det gjorde mig inget eftersom det var så mycket nytt också.

Boken handlar kort och gott om hela hans karriär, från barn till OS-silvermedaljör och EM-guldmedaljör, i med- och motgång. Han beskriver mycket om hur han jobbar mentalt och ridmässigt på olika hästar, blandat med roliga och intressanta anekdoter från livet. Jag älskade att boken innehöll mycket bilder och att den var lättläst med ändå skrivet med ett vuxet språk, så den passar alla. Det gick fort att läsa ut den om jag säger så!

Det enda som gör att jag inte kan ge boken full pott är att det svenska språket inte var helt korrekt alla gånger. Både jag och Anna reagerade på detta, men det är inte säkert att alla gör det. Läser jag en bok förväntar jag mig att allt ska vara grammatiskt korrekt, vilket jag inte förväntar mig på samma sätt om jag läser exempelvis en blogg. Småfel som "han" istället för "honom" och att börja en mening med "Men...(utan kommatecken efter Men)" gjorde att min perfektionisthjärna började störa sig en smula och helhetsintrycket drogs ned litegrann.

Mitt betyg för hela boken blir därför 9 av 10. Hade språket varit korrekt alla gånger så skulle boken ha fått 10/10, så det är onekligen en superbra och inspirerande bok som både jag och Anna kan rekommendera alla att läsa!

Vill ni beställa boken hittar ni den HÄR :)

/ Emma