Vikten av bra kundservice och bemötande

Något som jag tycker är otroligt viktigt när det kommer till att shoppa, vare sig det är online eller i fysiska butiker, är att kundservicen och bemötandet ska vara bra. Jag tycker faktiskt att den är det i de allra flesta butiker jag shoppar i, men det finns såklart undantag. Vi har en hästbutik här i närheten som jag skulle säga är kända för att just ha bristande kundservice och bemötande. Flera som jobbar där är jätteduktiga, men det blir ju dessvärre de som inte är detta som man minns. Tyvärr är vi tvungna att shoppa där ibland ändå eftersom det är den närmsta butiken till oss, och de har ett rätt bra utbud av produkter. Vi brukar bland annat skoja om att Anna fortfarande väntar på ett par DeNiro-stövlar som hon beställde där för 6-7 år sedan och som ännu inte har kommit, haha... 

Nu för ett par dagar sedan var vi och kollade upp min sadel när Sharpman var på Husaby eftersom jag känt att den inte har legat bra. Det visade sig att jag behövde en specifik correction pad från Mattes som är extra hög i manken, men den var slut hos Sharpman så de hade inte med sig den. Istället fick jag det exakta namnet på modellen, så jag tänkte att det var lika bra att svänga förbi den butiken jag nämnde ovan på hemvägen för att förhoppningsvis kunna köpa en padd samma dag. Vi tog hjälp med en gång och sa exakt vad modell-namnet på padden hette, för att få hjälp att köpa precis rätt padd och inte någon annan modell (vi är ju inga experter på sadelpaddar liksom). När jag fick padden i handen så blev jag genast osäker på om det var rätt padd och frågade en extra gång om det verkligen var rätt. Då fick jag ett överlägset och snorkigt svar att "ja, vi har ju sålt de här paddarna i 20 år så det kan ju inte vara någon annan" följt av ett litet hånskratt. Sen försökte samma person också sälja på oss en förbygel för över 3000 kr som inte ens hade den färgen på metallen som vi ville ha. 

Det är väldigt stor skillnad på kundbemötandet i den här butiken jämfört med exempelvis Sharpman, som vi ju har tagit hjälp av 3 gånger nu med sadelinpassning och återbesök. Jag kontaktade dem direkt när jag blev osäker på padden, och frågade om det var okej att jag skickade bilder på den padden jag köpt så de kunde kolla om det var rätt padd. De svarade direkt att det var okej, och när de fick bilderna kunde de konstatera att det var fel padd. De hade även fått in de rätta paddarna nu, visade bilder på dem, och skulle skicka en till mig så fort som möjligt . Det kallar jag bra kundservice! Nu har vi bara träffat de på Sharpman saddlery (plus Boppens gamla ägare Jonas då) och de lyssnar bra på dig och dina önskemål, och är dessutom riktigt sköna människor. Som människokännare så märker du stor skillnad på de som är "fejktrevliga" och bara försöker få dig att köpa de dyraste grejerna som du kanske inte ens behöver/vill ha, och de som faktiskt vill att sina kunder ska bli nöjda och lyssnar på deras önskemål. Där det viktigaste inte är vad som står på prislappen liksom, utan att ha en bra relation till sina kunder. Sånt tror jag att alla vi konsumenter värdesätter högt :) 

 
Håller ni med? Och har ni kanske någon lite rolig eller intressant historia om när kundbemötandet/servicen har brustit för er?

/ Emma
Kommentarer
Millzter säger:

Skara hästsport är värdelöst i sitt kundbemötande. Har slutat gå in där om jag är i Skara för jag blir bara irriterad 👎

2018-10-06 | 08:23:33
Caroline säger:

Vad jag vet så finns det två mattespaddar en vanlig och en annan som man kan välja själv och lägga i vita lappar som väljer och fylla upp på olika ställen där man behöver mera ”lyft” eller hur man förklarar på ett enkelt sätt och den som man fyller på med vita lappar brukar inte Skara Höstsport ha hemma utan den får man beställa , fick iallafall vi göra och så förklarade hon i butiken för oss. 😀

Svar: Vad jag förstod det av Sharpman så hade det kommit en ny modell av correction pad med extra hög manke, men som i övrigt funkar som den "gamla" modellen (som jag fick istället för den jag skulle ha) :)
Emma Elfstrand

2018-10-06 | 08:35:11
Bloggadress: http://ridemyhorse.blogg.se
Lisa säger:

Gick in i en sminkbutik en gång för att fråga om att boka tid för sminkning av någon anledning jag glömt bort. Skulle förstås ut och jogga när jag kom på det så jag var inte direkt välklädd i mina gamla mjukiskläder, men jag tyckte ändå inte de behövde gett mig snobbiga blickar som tydligt sa "Vad gör du här ens??". Kände mig inte alls välkommen. Behöver väl knappast tillägga att jag bokade tid på ett annat ställe istället..

Svar: Så tråkigt när det ska vara på det viset!
Emma Elfstrand

2018-10-06 | 10:39:10
Anonym säger:

På förra årets Horseshow beställde jag ett träns från samma butik ni nämner, fick hem med lackad nosgrimma vilket jag inte beställt. Ringde och frågade om de hade hemma i storlek full och "vanlig", vilket de hade. Eftersom väntetiden var lång och jag gärna ville använda tränset, åkte jag dit, en resa på ca 1 timme. Väl där har de lagt undan en i cob... Hade inte full hemma. Rätt snopet, fick ett fleecetäcke som "plåster på såret", de lovade att täcket var stort i storleken. Det var det inte och passade inte min häst😂 Slutligen fick jag min nosgrimma efter ett tag haha. Har provat ut sadel hos de ni nämner, supertrevlig sadelutprovare. Dock har det visat sig att sadeln INTE alls passar... Ringde upp utprovaren och blev inte alls trevligt bemött, för de provar minsann inte ut felaktiga sadlar, och tänkte inte ta tillbaka den. Bad inte om ursäkt utan menade på att jag har fel. Min häst har fått behandlingar av kiropraktor på klinik efter i sadelområdet pga stora spänningar... Inser nu att de bara är säljare och tänker aldrig mer prova ut sadel där, än mindre rekommendera dessa. Alla kan göra fel, men det minsta vi kan göra är att rätta till och be om ursäkt!

Svar: Haha, snacka om fail! Vad tråkigt att du inte har samma bra erfarenhet som oss. Så är det verkligen. Gör du fel måste du kunna be om ursäkt och försöka kompensera på något vis :)
Emma Elfstrand

2018-10-06 | 11:28:39
Frida säger:

Minns när jag skulle köpa min första JW hjälm. Som alltid frågar man om hjälp när man köper just en hjälm. Tjejen som hjälpte mig var otrevlig,snobbig. Jag var lite osäker på den utvalda storleken, dom e ju inte så billiga precis. jag var 15 år ska jag tillägga och sparat ihop den själv. Men det var rätt storlek sa hon. Jag fick hem min hjälm och det första min tränare sa när hon såg mig. Den där är för stor, 3 storlekar för att vara exakt. Jätte kul och ingen bytesrätt, handlade aldrig mer i den butiken.

Svar: Men herregud! Fy så dåligt och irriterande :(
Emma Elfstrand

2018-10-06 | 13:46:13
Malin Vestergren säger:

HAHA asså.. stannade till på Skara Hästsport när jag skulle åka och hämta hem Musse. Hade bestämt med dem över telefon att jag skulle hämta ut ett täcke som de skulle lägga undan. När jag la det på Musse nådde det inte ens över rumpan eftersom det var storlek 125, han behövde 145. Fick inte lämna tillbaka det (eftersom "det är ju faktiskt använt!" utan endast byta till en annan modell i rätt storlek.... Har även beställt ett Prestigeträns därifrån. När det kom (tre veckor sent) var det fel färg och fel nosgrimma på det.. Alltså man undrar ju vad de sysslar med. Antingen är det väldigt fel i deras system eller så är det något annat som är galet XD

Svar: Alltså... haha!
Emma Elfstrand

2018-10-06 | 15:36:10
Bloggadress: http://malinwestergren.portfoliobox.se/
Sofia säger:

Jag var inte så impad av servicen när jag testade ut sadel till min häst hos samma företag. Hon tog fram sadlar långt över min budget samt gav mig noll info utan vände sig till min mamma som gång på gång påpekade att det var jag som köpte sadeln och behövde infon men inget till mig. Som tur var fick jag hjälp av en annan vid kollen efter 6 månader och han var väldigt mycket mer serviceinriktad! :)

Svar: alltid intressant att höra andras erfarenheter, och skönt att du blev nöjd tillslut :)
Emma Elfstrand

2018-10-06 | 17:06:58
Anonym säger:

Jag har bara bra erfarenhet av sharpman, duktig o trevlig personal och tar fram sadlar efter ens budget i den mån dom kan vilket är plus för mig😊
Den butiken ni pratar om tror jag tyvärr många har samma erfarenhet av jag får ofta den känslan att du ska ha mycket pengar och vara ”viktig/känd” för att få hjälp. Tyvärr😶

Svar: Eller hur! Det har alla jag känner också tyckt, så det handlar ju liksom inte om ett fåtal missnöjda kunder, utan kanske 90% baserat på det man hör IRL och läser på internet.
Emma Elfstrand

2018-10-06 | 20:49:31
Anonym säger:

Har både bra och dåliga erfarenheter av scharpman. Eller snarare av de olika utprovarna! En provade ut en sadel som visade sig vara kass när vi kom tillbaka ca 6 månader senare, dock fick jag då en (passande) ny dyrare sadel för samma pris som den förra, som de då tog tillbaka :)

2018-10-07 | 16:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: