En snarlik tur

Jag kom precis in från stallet efter att ha haft träning för en elev i paddocken. Ruskigt väder idag också, men nu ska det snart bli bättre väder igen, woho! Idag fick Bella och Boppen sig en snarlik tur från igår, bara det att jag och Anna bytte häst så hon red Bella och jag Bopps. Boppen kändes mjuk, lugn och fin trots blåsten. Bella var inte lika fin idag som igår enligt Anna. Hon verkade lite trött (kanske kom träningsvärken idag istället) så hon hade blivit lite stark och springig, men mot slutet blev hon fin i alla fall. Imorgon vankas det hoppträning för hennes del igen och jag ska försöka behålla samma bra ridning som jag hade under helgen när jag tränade för Hannes. 

Själv känner jag mig lite uppgiven nu, för jag har fått så jäkla ont i min svankrygg den senaste tiden. Jag har haft konstant värk i min kropp sen jag var 14 år. Först bröstryggen, och när den värken i princip försvann (tack vare träning) så kom istället höftjävlarna, och nu när jag har en rätt bra period med mina höfter så har jag istället fått svinont i svankryggen. Jag är lite förvånad över detta, för jag har egentligen aldrig haft problem med just svankryggen, förutom om jag typ stått upp en hel dag om jag jobbat på tävling exempelvis. Den här smärtan är dessutom riktigt jobbig, för de andra smärtorna är jag väl bekant med och vet hur jag ska hantera, men just ländryggssmärta hindrar mig mycket i vardagen. 

Jag har provat att försöka avbelasta ländryggen så gott jag kan genom att rida så lite som möjligt och gymträna den delen så lite som möjligt, men det hjälpte inte. Inte heller kiropraktorbesök hjälpte. Nu det senaste har jag istället börjat träna min ländrygg mer på gymmet (något jag inte gjort tidigare då jag tycker att länden inkluderas såpass mycket i både ridning och många gymövningar ändå) men då får jag istället så ont på kvällen att jag knappt kan röra mig. Som igår när jag körde ett benpass + ländövning på morgonen, följt av ridning och promenad av hästarna under dagen. På kvällen kunde jag lägga mig i soffan, men pga så svår smärta så fick jag anstränga mig mitt yttersta både psykiskt och fysiskt för att kunna ta mig upp därifrån sen. Även idag har jag riktigt ont även om jag inte har kört någon "ren" ländövning på gymmet. 

Är det någon av er som också har lidit av lumbago och har några tips att ge? Övningar att göra för att stärka upp ryggen, eller bara allmänt vad ni tror att mina problem beror på? Tror ni att jag ska fortsätta träna länden och att det på sikt blir bättre, även om jag har väldigt ont nu? Jag känner att det inte är någon idé att ta hjälp av vården för där kommer jag inte få någon vettig hjälp ändå, och jag har inte blivit klokare av att försöka söka hjälp online. Om två veckor ska jag få laserbehandling i ryggen i alla fall, så får vi se om det kan hjälpa mig något...

 
/ Emma
Kommentarer
Anonym säger:

Jag har inte haft det själv men jobbat med många som haft det. Att belasta det grovt som ex styrketräning kan hämma om man tar i för mkt så rätt övning och rätt vikt ör bra. Sen med ryggen är det alltid bättre att röra sig än att vara still men tunga lyft bör undvikas och fysiskt tynga arbeten bör också undvikas för att ryggen ska vara rörlig men inte överbelastad ☺️

2018-10-09 | 21:23:25
Anonym säger:

Ush, låter inte alls kul! Om jag var du skulle jag nog prova att gå till en riktigt bra fysioterapeut, både för att få hjälp att lindra besvären och för att förebygga ytterligare besvär. Har kollegor/vänner med liknande problem som blivit väldigt hjälpta av det! 😊

2018-10-09 | 22:37:37
Jessica säger:

Smärta i ländryggen brukar oftast komma just från stela/svaga höfter.

2018-10-10 | 05:52:54
Petra säger:

Känner igen det där och för mig hjälpte det att träna ”motstående” muskelgrupper, dvs mage/ bål för att stabilisera ländryggen. Även rörelse överlag är bättre än vila vilket oftast gör att man blir stelare och stelare. Hoppas det ger med sig! 🤗

2018-10-10 | 07:18:24
Hanna säger:

Har också problem med ländryggen, men mer att den blir stum och trött eller vad man ska säga. Ibland om jag har stått i vissa ställningar så kan jag känna av mer smärta. Dock upplever jag att det går lite som i skov, ibland är det bättre och ibland sämre. Dock har jag inte tagit tag i det, så har varken uppsökt ngn form av vård eller så för det. Tränar inte heller. Utan konstaterar bara att det är skitjobbigt ibland men lever med det ändå haha. Så har tyvärr inga bra tips mer än att typ hitta ställningar för kroppen som inte är jobbiga ;) Men hoppas du hittar någon lösning på dina problem! :)

2018-10-10 | 08:44:48
Frida säger:

En riktigt bra sjukgymnast som kan hjälpa dig med skonsamma övningar för ryggen. Kiropraktor regelbundet och en bra massör regelbundet. Dyrt som poker men för mig har det varit värt det i slutändan. Sedan kan jag tipsa om värmeplåster från apoteket vid akut smärta, de varar i 8 timmar och fungerar väldigt bra. Var inte rädd för värktabletter, t ex en kur på Naproxen i en vecka kan hjälpa dig dels med att dämpa smärtan så du klarar att röra dig (vilket är bra) och för att behandla en eventuell inflammation som det ofta blir vid långvarig smärta. Se också över din säng så att du får ett bra stöd där, det är rätt många timmar du ligger där och det är ju då din kropp ska få möjlighet att vila.

2018-10-10 | 09:31:41
Ellie säger:

Osteopaten har räddat min rygg 😀 kolla upp om det finns en osteopat i närheten. Mig har det hjälp jätte mycket

2018-10-10 | 10:20:10
Cilla säger:

Hej! Jag kan varmt rekommendera yoga. Det stärker upp på ett snällt sätt och min rygg funkar inte om jag slarvar med yogan. Tufft med värk, hoppas det kan finnas en lösning.

Svar: Har förstått att Peder också måste köra yoga för att hans rygg ska funka... kanske måste bita i det sura äpplet och tvinga mig själv iväg på ett yogapass, haha ;)
Emma Elfstrand

2018-10-10 | 13:26:02
Louise säger:

Jag har buktande diskar i min ländrygg och det gör så jävla ont. Har, som du haft värk i bröstryggen och även i nacken men det här är snäppet värre. Även om jag biter ihop så går det lixom inte att göra vissa saker med den här smärtan i länden. Jag har listat mig hos en privat vc då jag bara har dåliga erfarenheter av "vänliga vc". Jag fick i alla fall komma till en fysioterapeut som kom fram till att jag har buktande diskar. Fick med mig ett rehabprogram hem som jag ska göra och sen uppföljning på hur det gått. Kan tillägga att övningarna jag fått är jätte lätta då man absolut inte ska få ont av träningen.
Kolla upp vad som hänt med din rygg så inte det blir värre och nått du inte kan bli av med sen. Jag får tex inte ta i om det gör ont då man tydligen kan få diskbråck.
Hoppas det är nått övergående så att du snart känner dig bättre 🌸💕

2018-10-10 | 19:11:14
e säger:

Har lidit av dålig ländrygg sen tidig tonår, mitt råd är att skippa rygg träningen tills du har bättre bål muskler. det är oftast svaga bål muskler som är boven. Men , att träna magmuskler med en ond ländrygg är inte heller helt enkelt. ta det försiktigt i början. o försök hålla ryggen varm. Jag använder back on tracks midje bälte när det är som värst. Tycker en promenad brukar lätta smärtan oxå när det är illa

2018-10-10 | 21:20:39
Anna säger:

Hade väldans ont en längre tid i nedre delen av ryggen, där ryggen övergår till rumpa. Jätteont och stel, det visade sig vara i SI-leden som problemet satt. Troligen artros som jäklades lite extra. En kort kortisonkur bröt utvecklingen och en längre kur med pronaxen fick det att ge med sig. Rörlighet och stretchövningar var det som höll mig på banan. Styrketräning gjorde smärtan värre. Känner jag av bäckenet idag så gör jag en speciell stretch. Nu kan jag träna och rida som vanligt. Hoppas att du hittar det sätt som fungerar för dig.

2018-10-10 | 22:51:52
Emma säger:

Jag har mycket naturlig svank som kan göra att jag får ont i ländryggen, speciellt om jag har ridit. Det jag tycker har hjälpt mest är att träna mage/core faktiskt, för att "förkorta" och stärka framsidan av kroppen så att fram- och baksida blir mer balanserad. Yoga har varit guld för att balansera min kropp, stärka core/magmusklerna och arbeta för jämlikhet mellan framsida och baksida kropp. Jag har också varit väldigt tight i höfterna och framsida lår som gjorde mitt svankande värre, så av den anledningen fungerade yogan också perfekt.

Även när jag rider fokuserar jag mycket på att korta upp framsidan av kroppen så att jag inte svankar.

Svar: Jag har också mycket naturlig svank men har aldrig tyckt att den påverkat mig smärtmässigt tidigare, och nu är jag starkare i bålen än någonsin efter att gymträning så det är bara så konstigt att jag får ont nu kan jag tycka :/ Men däremot kan nog yoga absolut bara något jag borde köra på!
Emma Elfstrand

2018-10-11 | 13:53:09
Elin säger:

Emma har du tänkt om din nya sadel kanske gör att du svankar ännu mer än vanligt? Jag får nämligen ont (känner av) när jag rider med min hoppsadel att jag senare på kvällen får ont i svanken/ryggen! Mest troligt för jag svankar mer i hoppsadeln än i min dressyr där jag sitter mer rakt! Tänkte du har ju ny hoppsadel så skulle kunna vara de :)

Svar: Intressant fråga! Jag skulle nog snarare säga tvärtom, att jag får ondare när jag rider Boppen och när jag kollar på filmer när jag rider honom så ser jag mer svankig ut än på Bella. Sen vet jag inte om det beror på sadeln eller hästen, men det är lättare för mig att rida Bella just nu iaf :)
Emma Elfstrand

2018-10-11 | 22:14:59
Mikaela säger:

jag svankar för mkt och har ofta problem med den. det som faktist har hjälpt mej när de varit som ondast är att tejpa den, och de kan typ anna hjälpa dej med inte alls svårt :) http://idrottsskadeguiden.se/tejpning/info/kinesiologitejpning-landrygg/

Svar: Tack för tips 😀
Emma Elfstrand

2018-10-12 | 11:36:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: