Söndagssysslor

Hej allihopa! Hoppas att ni har haft en fin helg :) Idag vaknade jag av mig själv runt 6 kanske och kunde inte somna om, så det gick väldigt bra med den sovmorgonen jag hade planerat idag. Finns det någon mer här som precis som jag har lite sömnproblem? Jag får sådan ångest av att sova länge och därför vaknar jag alltid av mig själv tidigt på morgonen. Paniken av att ha "slösat bort en hel förmiddag" på att sova gör nog att min hjärna förbjuder mig till att faktiskt sova ut. Det hänger säkert ihop med att jag får ångest av att vara ledig/oproduktiv också. Jag känner att min kropp och hjärna skulle behöva en ledig dag då och då (minns inte när jag var helt ledig senast utan att göra något jobb under dagen) men jag känner mig dålig som människa när jag väl är det. Ett annat problem jag har är insomnia. Jag somnar oftast normalsnabbt på kvällen eftersom jag inte är en kvällsmänniska, men däremot händer det ganska ofta att jag får insomnia på natten istället. Dvs jag vaknar vid kanske 2-3 och kan omöjligt somna om på flera timmar, så när jag väl somnar om är det typ dags att gå upp för dagen. Utöver detta så lider jag också av sömnparalyser, men dessa har jag lärt mig att kontrollera ganska bra som tur är, för det är sjukt obehagligt med sömnparalyser även om jag idag vet vad som händer med min kropp när de sker. Har ni några tips kring, ja... vad som helst sömn/harmonimässigt mottages de tacksamt!

Nog tjötat om sömn! Idag började jag dagen på gymmet där jag drog av ett riktigt gött ryggpass. Efter det så redigerade jag tävlingsvloggen som kommer upp här imorgon. Det var inte lätt för redigeringsprogrammet laggade SÅ mycket idag så det tog sin lilla tid. Efter lunch blev det ridning av Bopps, och han var superfin! Vi får börja trava bommar nu också, så det gjorde jag för första gången idag. Vi har även börjat rida väldigt lätta öppnor/ställningar med honom (på rakt spår) och han känns så mjuk och fin åt sidorna med en perfekt kontakt till handen. Det är verkligen skitkul att han känns så bra, för då verkar det onekligen som om den här rehabiliteringen passar honom!

Anna red ut på Tage och han hade varit mindre spänd idag skönt nog. Sen jobbade hon även Focus i paddocken i lina. Hon hade lagt ut två bommar som hon tänkte att han skulle trava emellan (det var alltså ett travsteg mellan bommarna) och han hade skött sig bra! Det känns som om poletten börjar trilla ner mer och mer för honom. Han börjar förstå att han inte måste hoppa över bommarna, utan faktiskt trava över. Han såg väldigt avspänd ut i alla fall, och numera söker han sig till bommarna, vilket är väldigt kul att se. För några månader sedan fick han liksom panik av dem, och nu tycker han det är kul. Så stolt över den killen ♥ 

Hur kul är inte den här bilden för övrigt? The Elfstrand´s i sitt esse. Anna fotar, pappa filmar och jag rider, haha.

/ Emma

Kommentarer
Tindra säger:

Vid vilken tid kommer hoppvloggen?😁

Svar: 6.30 😀
Emma Elfstrand

2018-11-04 | 19:51:25
Erika säger:

Jag har sömnproblem och har fått ta hjälp av sjukvården pga det.
Mina sömnproblem visa sig bero på stress, men även utmattningssymptom.

Jag vaknar flera gånger per natt ibland somnar jag direkt men då är jag också så slut så kroppen orkar inte mer nästan otäckt trött.

De tips och hjälp jag fått är
1: ingen mobiltelefon i sängen eller dator
2: ingen tv igång
3: lyssna på avslappning övningar gärna en stund innan jag ska lägga mig så kroppen kommer ner i varv och jag sen kan lägga undan telefonen.
4: Inte äta innan sänggående gissar att du inte gör de.
5: inte sätta igång med något exempelvis plocka med disk, tvätt osv 1 timme innan sänggående.

Kroppen behöver tid o varva ner och även få den sömn den behöver du skriver att du inte tar sovmorgon för du inte vill sova bort en förmiddag jag tror din kropp kan behöver de någon gång.
Till slut kanske detta skapar en inre stress som gör att du måste vara vaken för att hinna så mycket som möjligt.

Inre stress känner man inte alltid av själv utan den finns där o oftast märker andra av de mer.

Hoppas du får ordning på sömnen för fy när man har problem att sova 😔

Svar: Tack för tipsen :D
Emma Elfstrand

2018-11-04 | 20:11:57
Bloggadress: http://erikapettersson.webblogg.se
Daniela säger:

Jag brukar ha svårt att somna, ibland vaknar jag och kan inte somna om. Appen Calm hjälper mig, det finns meditationer att göra för att man ska sova bättre, är ingen skillnad vilken meditation jag lyssnar på, efter 10 minuter har jag somnat igen haha. Appen har även olika ljud som man kan spela upp i bakgrunden, syrsor som låter i sommargräs, vinden som prasslar i löv, en sprakande brasa, hur många som helst. Tycker det är såå skönt att lyssna på, hjärnan liksom kopplar bort med ljuden i bakgrunden :) Och Emma, det är helt okej att sova bort hela dagen om det är det som kroppen behöver <3

Svar: Åh tack för tips :D
Emma Elfstrand

2018-11-04 | 21:59:29
Bloggadress: http://lifewithdaniela.wordpress.com
Linda säger:

Lyssna på Framgångspodden. Det var en sömnforskare med i ett avsnitt. Han gav tips om hur man får bra sömn och sa smarta grejer kring sömn.

Svar: Lyssnade på det avsnittet men vet inte om jag tyckte att det gav mig något tips i min situation :)
Emma Elfstrand

2018-11-04 | 22:10:36
Bloggadress: http://www.ridbyxor.eu
Cecilia säger:

Jag har haft svårt att somna men med hjälp har jag nu lättare att somna. Vaknar ibland på nätterna och kan inte somna om direkt, men det kan ju bero på att hjärnan snurrar en massa av alla tankar som finns.

2018-11-04 | 22:45:02
Bloggadress: http://www.ceciliajohansson.nu
Julia säger:

Lyssnade på en sömnforskare på Joe Rogans podcast men kommer inte ihåg vad han heter. Han pratade mycket om att hjärnan behöver svalna några grader för att gå in i sömnläget. Han tipsade om att ta ett varmt bad innan man går och lägger sig då kroppen och musklerna slappnar av samt att kroppen gör av med mycket värme då för att komma till jämnvikt.

Annars är det bästa att inte försöka att somna,när man tänker "Nu måste jag sova" somnar man aldrig och när man inte får somna så är det precis vad man gör. Det är lättare sagt än gjort och om jag inte kan sova så ligger jag bara och tänker på vad som helst och då sker det naturligt. Sen är det super att träna och få upp pulsen några timmar innan man ska gå och lägga sig.

2018-11-05 | 09:20:32
Julia säger:

Sen är det också viktigt att gå och lägga sig samma tid och vakna vid samma tid.

2018-11-05 | 09:44:32
Louise säger:

Förutom tipsen Erika gav så skulle jag rekommendera magnesium. Jag tar en kapsel innan jag går och lägger mig och jag tycker det hjälper. Sen har jag också haft svårt för att sova just för att jag känner mig "onyttig" men de tankarna har jag fått jobba bort. Jag gick till en psykoterapeut (pga andra problem) och hon gav mig tips på hur jag skulle tänka kring sömn och återhämtning för att inte få dåligt samvete för att jag vilar/sover.
Så mitt slutliga tips är att sluta ha dåligt samvete för att du sover! Du gör bara kroppen en tjänst genom att vila och återhämta dig. Kroppen måste få göra det annars är risken att du kör slut på dig och då kanske du inte varken orkar jobba eller rida. Jag har varit där själv och det är inget vidare! ❤

Svar: Har börjat äta magnesium den senaste månaden och tycker också att det funkar :) Men nu har jag varit extra stressad de två senaste veckorna, så inte konstigt att sömnen blir därefter då! Ja det har du verkligen rätt i :)
Emma Elfstrand

2018-11-05 | 09:46:25
Malin säger:

Jag har tagit hjälp av sjukvården och tar sömntabletter sedan många år.

2018-11-05 | 17:49:48
Linda säger:

Ok, synd!
Något jag gör när jag vaknar på nätterna är att läsa om något riktigt tråkigt på telefonen. Då somnar jag igen. Tex brukar jag googla "finns det luktfria hyacinter", "Hur snabbt växer gräs?"och läsa om det. Helt enkelt läsa om riktigt tråkig fakta som man inte går igång på. Läser man om mord i aftonbladet sätter det igång hjärnan.

Svar: Haha, låter ganska logiskt ändå!
Emma Elfstrand

2018-11-05 | 20:17:16
Bloggadress: http://www.ridbyxor.eu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: