Den hemska Instagram-ridningen

Här kommer vår senaste video, som är en viktig sådan. Vi sitter och pratar om dagens dressyr och hur de allra flesta hästar rids på ett felaktigt sätt. Vi diskuterar de skyldiga aktörerna, och hur vi kan komma tillbaks till den hälsosamma dressyren som fanns för 40-50 år sedan. Roligt nog så har vår dressyrtränare Miranda (som rider på GP-nivå men som har samma tänk som oss) sagt att hon gärna är med och tjötar i en video där vi kan djupdyka ännu mer med en person som är insatt i verkligheten ännu mer än oss!



/ Emma 
Kommentarer
Carin säger:

Jag håller verkligen med er och det är så skevt att dressyrsporten utvecklas åt detta hållet.

Även om det säkert är, som ni säger, många ryttare som inte bryr sig om hästen utan mer om pengar, framgång och sponsorer så tror jag många gånger att det handlar mer om okunskap än att man inte bryr sig (och att man ser vad som premieras på tävlingar och försöker eftersträva liknande)

Den genuina hästkunskapen börjar försvinna. Det finns verkligen så många ryttare som tävlar och tränar på hög nivå som inte kan grunderna i ridningen utan har fått en "fin" och högt utbildad häst/ponny som karriären kan få rakertfart med, istället för att rida på en bra ridskola länge och lära sig rida många olika typer av hästar, träna för BRA tränare och lära sig om ridning och hästen INNAN man köper en egen häst.

Sen spelar det ju tyvärr ingen roll hur mycket forskning som kommer kring hur felaktig form påverkar hästen eller liknande OM INTE de som faktiskt dömer sporten gör det korrekt, rättvist och med TR som underlag.
Hur sporten döms och att ryttaren tar ansvar för att lära sig om hästen, läsa forsking, snappa upp kunskap från duktiga människor är viktigt!! Och inte plocka upp "kunskap" från en random dressyrryttare med många följare på instagram eller från kommentarer på en "häst-facebook-sida"....

Jag tycker verkligen det är tragiskt att se denna utveckling och att den genuina kärleken till hästen försvinner mer och mer och att vinna, tävla och ha fina grejer till sin häst är viktigare....

Svar: kunde inte hålla med mer!
Emma Elfstrand

2018-12-05 | 08:54:38
Bloggadress: http://carindanielsson.blogg.se
Anna säger:

Något som jag ser negativt på också är dessa skarpa bett som används, alltid kandar och lååånga sporrar! har man hästen så lydig som dressyren är så bör man kunna rida utan sporrar på ett helt vanligt tränsbett. sen till vanliga hästar, när hästen välver ryggen och använder magmusklerna så kommer ju hals och nacke neråt men för det behöver de ju inte gå bakom lodplan.

Svar: Verkligen! bara det är så paradoxalt till vad dressyrens grundsyfte är. Nej precis, det säger vi också i videon :)
Emma Elfstrand

2018-12-05 | 09:26:30
Nilla säger:

Alltså huuuur kan ni alltid vara så smarta😍.....precis rätt o utan att peka finger på någon. Fortsätt fortsätt med era videor o influenser. Kanske ser vi ändring snart. Ni är bara bäst, önskar alla skulle höra på er....

Svar: Men vad gullig du är ♥ Tack snälla för din kommentar!
Emma Elfstrand

2018-12-05 | 11:03:41
Arre säger:

Kollade på top 10 dressyren på SIHS och tyckte verkligen inte att det var fint och fantastiskt som kommentatorerna sa. Hästarna går i såna onaturliga former, jobbigt att se på. Tycker Ullas ritt var ett väldigt bra exempel, ser så mycket härligare ut! Känns som att det är så stor skillnad på hela hästhållningen mellan hoppning och dressyr.
Dressyrhästar går ofta på små grusrutor utan någon möjlighet att vara social, 500g täcke i sol, nerviga som bara den, rids ut (om dom ens rids ut) med kandar och sporrar (???), står inne väldigt länge då dom inte får vara trötta tills ridpassen. Dressyren MÅSTE ändra på sig, ser inte lycka nånstans i hästens uttryck.

Svar: Vi besparade oss faktiskt att slippa bli uppgivna så vi tittade inte på den, men kan tänka mig att det var precis som du sa :/ Så upplever jag det också! Även om hästhållningen kan ändras på många ställen så känns det generellt som om hoppryttare i alla fall tränar mer varierat och inte förmänskligar sina hästar riktigt lika mycket som dressyrryttare gör.
Emma Elfstrand

2018-12-05 | 12:20:44
Lotta säger:

Jättebra att ni tar upp detta.
Nu ser jag inte på dressyren så mycket längre då mitt blodtryck inte mår bra av detta. De senaste gångerna har det aldrig slagit fel, varenda gång har kommentatorn (vad hon nu heter, dressyrdomaren) talat om hur formen ska se ut på hästen. Den är detsamma varje gång, hon tar endast med hästen huvud och hals, i övrigt påtalas det endast att hästen ska trampa under sig. Däremot så får vi där reda på att hästens nosrygg ska vara i lod samt att det vid vissa tillfällen, som tex vid en piruett, är ok om hästen kommer in bakom detta. Här någonstans brukar mitt blodtryck behöva en paus. Men vi pratar alltså om en domare som dömer på högsta nivå som inte har läst/kan förstå det mest grundläggande i TR. Dessutom återkommer dessa kommentarer från en som anses som proffs som når in i alla hästmänniskors hem. Att jobba mot detta är ett arbete som inte kommer att göras på en kort stund, vi har massor att göra.

Vad det gäller vart detta började så har jag väldigt mycket för mig att det började med IsabellWerth och Nicole Uphoff, hoppas jag hänger ut rätt personer här...

Så länge som vi har detta motstånd att jobba mot så kommer det också att skrikas om att vi måste ändra på hästens utrustning. Ibland tror jag tyvärr att vi landar in fel där, att ändra hästens utrustning kommer inte få oss att sluta gena eller tvinga mindre. Det måste till kunskap på hur vi faktiskt ska rida och att lättheten av ridningen bedöms tillsammans med det biomekaniskt korrekta. Även om det skulle vara mer sport att se Kittel piaffa i barbacka i halsrem.....

Fortsätt med ert braiga arbete!

Svar: Tack snälla du för en bra kommentar :D
Emma Elfstrand

2018-12-05 | 17:26:00
Bloggadress: http://https://nouw.com/h%C3%A4stsurr
Anonym säger:

Helt ok det ni säger, men jag som tävlingsarrangör, ridlärare och ryttare ser väldigt otrevlig ridning på hoppbanan med starka bett, öppna munnar, stressade hästar, långa sporrar och avstängning för dåligt beteende. Ska ni klanka ner på en avbruten form så tycker jag inte ni ska lovord hoppningen, det är väl exakt lika tokigt där?! Det mest naturliga är väl att vi inte skulle rida på hästar alls egentligen....

Svar: Vi har aldrig lovordat hoppningen. Det finns mycket skit där också såklart. Problematiken med just dressyren är dock att domarna premierar något som TR är emot, och att du vinner/får höga poäng på något felaktigt. Den biten sker inte i hoppningen.
Emma Elfstrand

2018-12-05 | 23:31:30
Anette säger:

Man baxnar när man läser dessa kommentarer. Att fullkomligt såga världens bästa ryttare på det här sättet och tro att man kan/vet bättre själv. Vet inte om jag ska skratta eller gråta faktiskt. Vart tog er ödmjukhet vägen?

Svar: Vi har aldrig sagt att vi kan bättre själva, det är det du som hittar på! Är det några som är ödmjuka till våra kära djur och till ridning så är det vi. Vi belyser ett stort problem som finns som många (exempelvis du) blundar för :)
Emma Elfstrand

2018-12-06 | 23:11:08
Anonym säger:

Ni sa ju iof klart och tydligt i vissa kommentarer på youtube "vi kan detta" som att ni är de enda som vet nåt om vilken form en häst ska gå i. Det värsta med detta är er hemska attityd mot precis alla som inte håller med er. Ni säger att i princip hela dressyrsverige är hästplågare och tycker det är konstigt att vissa inte håller med? Jösses, ni måste jobba på er ödmjukhet! Tack och hej!

Svar: Nu har du tolkat det vi framfört väldigt konstigt. Vi har aldrig någonsin påstått att vi är de enda som kan något eller att vi är perfekta, utan snarare tvärtom. Däremot måste du kunna generalisera och kritisera det vi ser i allmänhet och av eliten i synnerhet, eftersom det är den ridningen som speglar av sig på de på en lägre nivå. Vi står fast vid det som står i det här inlägget och förstår inte hur det kan vara så viktigt att försvara ryttare och sporten när det är hästarna som behöver försvaras.
Emma Elfstrand

2018-12-07 | 11:52:53
Marica säger:

Jag är ledsen, men med filmklippet så tycker jag bara att ni får fram "vi är bättre en alla andra och alla andra suger" ungefär så. Bra att ni tar upp det här med formen på hästarna och dressyrtävling, men jag tycker det blir lite mycket "vi kan och ni kan inte" förstår ni vad jag menar? Svårt att förklara.

Sätt att många fler kommentera på bloggen och YT att dom tycker ni "tror veta bättre en alla andra" och i det är klippet så får jag bara den synen, tyvärr. Ser inget hjälpande i detta eller att detta ska ge någon annan människa "tips" eller liknande... faktiskt. Sen ser jag att ni svarar på kommentarer att ni inte är bättre en någon annan, men hela grejen gör så att det liksom spelas av att ni är bättre och eran hästhållning är bättre en någon annans.

Svar: I så fall så lyssnar ni som tycker detta inte på vad vi faktiskt säger. Vi kunde inte vara tydligare med att det inte är så vi menar. Det har uppenbarligen hjälpt folk eftersom vi har flera som har hört av sig och sagt att de lärt sig mycket nytt och att de ska tänka på detta i framtiden. Precis vårt syfte med videon :)
Emma Elfstrand

2018-12-07 | 19:04:07
Bloggadress: http://nouw.com/maricalindberg
Marica säger:

Men JA ni säger mycket som stämmer och är sant. Och jag vill gärna ha någon slags källa på det där med att "nästan alla sprutar sina hästar" på högre nivå :)

2018-12-07 | 19:11:57
Bloggadress: http://nouw.com/maricalindberg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: