Klättring & sjukgymnastbesök

God kväll gott folk! Idag tog jag tag i att både boka sjukgymnasttid och fixa pay and jump-propp. Jag skulle boka tid till både mig och Anna via webben och pga ett återbud lyckades jag få en tid hos sjukgymnast efter redan en timme. Skönt! Jag blev dock inte sådär jättemycket klokare av besöket för sjukgymnasten kunde såklart inte veta exakt vad problemet vara. Det kan vara så att jag är överansträngd i höfterna, eller så kan det vara något värre som kanske skulle kräva operation. Minns inte vad detta hette men vad jag förstod det som så var det någon sorts "pålagring" kring höftkulan som man operativt kunde "skrapa" bort. Vi får hoppas att det inte behövs! Nu har jag blivit rådd att dra ner på min ben-träning. Inga squats, ingen leg press och minska vikterna till 50% på resten av benövningarna. Jag tycker såklart detta är skittråkigt eftersom jag är en sådan tävlingsmänniska i allt förutom ridning, och nu när jag har ökat vikterna så mycket känns det extremt omotiverat att minska dem igen. Det var nästan så jag funderade på att skita i detta, men tog mitt förnuft till fånga och minskade faktiskt på vikterna idag och rehab-tränade istället. Snacka om omotiverat! Nu håller jag tummarna för att det blir bättre i alla fall. Om inte så kommer jag få remiss till läkare så jag kan röntga höften.

Nog snackat om min höft. Jag och Anna red ut en mysig tur med två stallkompisar under eftermiddagen. Vi klättrade först en sväng och sedan blev det jogging. Båda hästarna var superfina så det var en riktigt härlig tur! Imorgon ska det bli riktigt skitväder så då har vi planerat in vila för hästarna, så rider vi resten av veckan istället när det ska bli bättre väder :) 

 
/ Emma
Kommentarer
Sätilaryttaren.se säger:

Har du varit och röntgat dig? Du kan ha artros i höfterna eller något likande...

Svar: Nej det är det jag får göra ifall inte det funkar att lugna ner träningen :)
Emma & Anna Elfstrand

2017-03-21 | 08:15:38
Bloggadress: http://Http://satilaryttaren.se
Edit säger:

Det sjukgymnasten pratade om är impingement. Det kan bildas av att man har höften i ett ytterläge mot för hur den är skapt. Alltså om du alltid har ridit med höften böjd i ett läge den kanske inte anatomiskt är skapt för (alla ser vi olika ut), så "skyddar" kroppen sig genom att bilda ben antingen på höftkulan eller på höftkammen. Men det måste naturligtvis inte vara det! Olika sorters överbelastningar pga svaghet i vissa muskler kan även det ge kraftig smärta i höftmuskulaturen. Att exempelvis vara svag i de musklerna i röven som ska föra benet utåt och stabilisera bäckenet kan göra att vi överanvänder muskler som egentligen har en annan funktion. Lycka till och gör din rehab flitigt! :)

Svar: Tack! Du har helt rätt, det var så han förklarade det också :) Nu har jag det nedskrivet så jag kommer ihåg det, haha :)
Emma & Anna Elfstrand

2017-03-21 | 13:56:22
Freja säger:

Hej! Nu har vi inte alls samma problem men det som fått mina höfter (och rygg) att kunna hållas i schack är uppmjukande rörelser morgon och kväll. Det är så satans tråkigt, men så otroligt nyttigt. Lägger mig på en yogamata och kör i cirka 10-15 minuter morgon och kväll. Googlar man på det så hittar man säker massor av tips. Jag använder även kinesiotejp och det hjälper mig så mycket att kunna slappna av, man kan söka på hur man lägger det på höfterna och andra ställen.

Ofta när man har problem i höfterna så känner man av saker ända upp i nacken som leder till huvudvärk, iallafall för mig. Mitt största tips där är att gå och skaka axlar dagarna långa, skämtosido, men att gå och göra småsmå axelrörelser minst 20 gånger per dag gör undervärk.

Hoppas att det inte är något allvarligt och krya på dig!!

2017-03-24 | 12:12:32
Bloggadress: http://fthorses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: