Vanliga fel som vi ryttare gör

Jag fick i önskemål att skriva ett inlägg om vanliga fel som vi ryttare gör vid ridning, så det tänkte jag göra :) Jag kommer att fokusera på sitsen i det här inlägget, eftersom den är lättast att prata mer konkret om.

• Vi viker oss i midjan. Jag skulle säga att ett av de absolut mest vanliga felen som vi ryttare gör är att vi viker oss i midjan när vi sitter i sadeln. Oftast beror detta på att vi är svagare i en sida, och då inte orkar "hålla upp" den lika bra som den andra sidan. Det kan bli stora problem ridmässigt av att sitta snett i sadeln eftersom du då felbelastar din vikt. Viker du dig i sidan åt höger (dvs att höger axel åker nedåt) lägger du (antagligen omedvetet) din vikt på ditt vänstra sittben. Jag hade enorma problem med detta när jag var yngre, och än idag är jag svagare i min högra sida (något som jag jobbar med på gymmet) även om det har blivit mycket bättre. Mitt bästa tips för att undvika detta fel är att vara medveten om sina svagheter och sin sits. Jag vet om att jag lätt viker mig åt höger och får därför tänka upp med höger axel för att behålla en stark högersida och rak sits. 

• Vi tittar ner. Det behövs nog inte så mycket förklaring kring detta. De flesta ryttare sitter och tittar ner på hästens man/huvud istället för att hålla blicken upprätt. Förutom att det blir svårare att planera ridningen så förlorar man kontakten till musklerna i bålen, och det blir svårare att hålla ihop skuldrorna. Kort och gott drabbas hela sitsen av denna dåliga ovana så många av oss har. 

• Vi lägger omkull händerna. Jag skulle säga att den vanligaste sitskorrigeringen jag får göra på mina elever är att be dem vrida om händerna. Många viker omkull sina händer så att tummarna ligger åt sidorna istället för att vara vinklade uppåt. Om man vrider omkull händerna tappar man stabiliteten och finkänsligheten i armarna/armbågarna. Istället blir man stelare överlag i sitsen och kan bli för stark och långsam i armarna/händerna.

• Vi håller inte ihop skuldrorna. Detta felet beror ofta på en svag bröstrygg. Jag själv har väldigt svårt för att orka hålla ihop skuldrorna, och tränar mycket på gymmet för att stärka min svaga bröstrygg. Många blir kutryggiga vid ridning så axlarna åker framåt och kontakten till bålmusklerna försämras. Oftast hamnar magen för långt bak och axlarna för långt fram. Mitt bästa tips här är att tänka fram med magen, bak med axlarna och samtidigt försöka få en kontakt till skulderbladen och hålla ihop dem. Plus att träna upp bröstryggen om det behövs, såklart.

 
Ridning är verkligen ingen lätt sport eftersom det är så många delar som hänger ihop med varandra. Det krävs både mycket styrka och koordination för att få till en bra sits och känsla i sadeln. Jag tror i alla fall att det viktigaste är att ha koll på vilka ens styrkor och svagheter är, och försöka träna upp svagheterna så gott det går, samt vara medveten om dem när man sitter i sadeln (typ som min högra sida).

/ Emma
Kommentarer
Frida Sjösten säger:

Mycket bra inlägg! Jag kan ju komma på flera tillfällen när jag gjort detta utan at tänka...

2017-01-11 | 14:23:38
Ellen - tävlingsryttare säger:

Vilket bra inlägg. Själv "vill" jag gärna vika mig i högersidan samt bli lite kutryggig!

2017-01-11 | 15:55:50
Bloggadress: http://ellenshorselife.blogg.se/
Anonym säger:

Hej! Jag har en fråga angående hoppning. Jag själv hoppar en del och börjat tävla lite också. Problemet är att jag hittar inga avstånd eller för att förtydliga, jag ser avstånden men jag är jättedålig på att komma rätt på hindrena och det är ofta jag kommer alldeles för nära inpå/ långtifrån. Detta har gjort att jag inte kunnat hoppa de höjder jag egentligen hade velat då jag är en ganska ambitiös person som vill komma långt inom sporten

Men till frågan:
Har ni några tips, vad gör jag fel? Kram!

Svar: Jag tror att jag har skrivit inlägg och tips kring detta tidigare om du söker på "avståndsbedömning" eller något liknande i bloggen :)
Emma & Anna Elfstrand

2017-01-11 | 16:21:56
Sonja säger:

Mitt problem är att mina axlar är för långt fram o har ingen bra hållning tyvärr... ;)

2017-01-11 | 18:47:24
Linda säger:

Kabooom vilken käftsmäll! Precis vad jag behövde. Tack!

2017-01-11 | 22:28:20
Daniela säger:

Haha så sant! Ibland när jag rider t.e.x skänkelvikning och undrar varför hästen inte går åt sidan så kan jag räta på mig och ba jahaaaa därför :P

Svar: Haha känner verkligen igen mig ;D
Emma & Anna Elfstrand

2017-01-12 | 17:35:04
Bloggadress: http://lifewithdaniela.com
Malin Lorentzon säger:

Toppenbra inlägg!

2017-01-12 | 22:37:32
Bloggadress: http://malinlorentzon.se/
Hanna säger:

Ett bra tips för att bli starkare i mage, skuldror och förbättra hållningen är pilates. Det borde fler prova!

2017-01-13 | 19:06:38
Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: