Emmas sitstips

Det här med att få till en bra sits är inte lätt alla gånger! Ofta har vi individer olika kroppsliga problem som försvårar sitsbiten i ridningen. Jag själv har tyvärr flera stycken. När det kommer till att förbättra sitsen tror jag det är viktigt att man är medveten om sina problem och jobbar på dem, men att man inte lägger alltför mycket negativ energi på dem. Vissa saker är näst intill omöjliga att få bukt på eftersom vi som sagt kan ha våra kroppsliga problem, och det viktigaste ju ändå är att vi har en följsam sits som inte stör hästen eller försvårar något grovt. Jag tänkte dela med mig av några tips när det kommer till att träna på just sitsen:

♥ Rid utan stigbyglar. Ja, detta tips har väl få undgått, men jag nämner det ändå! Att rida utan stigbyglar ger verkligen så mycket. Du tränar din balans och känner tydligare hur hästen jobbar, samt om den skjuter över din vikt på någon sida. Att rida utan stigbyglar och verkligen analysera hur hästen rör sig och följa med i rörelsen är otroligt nyttigt och kan sedan föras över till stigbygelridningen. 

♥ Prova och analysera. Har du något specifikt problem i ridningen/sitsen? Gör som så att du provar att förändra kroppshållningen på olika vis och se om det blir lättare eller svårare. Exempelvis: Vad händer om du för bak skänklarna, om du sträcker lite mer på dig osv. Jag har fått många "aha-moments" genom att prova och se om det funkar eller inte. 

♥ Rak hållning. Jag upplever det som om många ryttare, i synnerhet vid dressyrridning, gärna blir för mycket bakåtlutade. Den lodräta sitsen innebär att man ska kunna dra ett rakt sträck genom axeln, höften och hälen. Detta ska inte innebära att vi behöver luta oss bakåt, vi ska bara vara raka. Om man blir för bakåtlutad tycker jag snarare att man motverkar hästen och inte följer med i rörelsen, och personligen tycker jag det är lättare att sitta ner i sadeln om jag är så rak som möjligt.

♥ Vik dig inte. Många ryttare är lite skeva och svagare i någon sida. Detta brukar visa sig genom att man viker sig i midjan och då fördelar vikten ojämt. Analysera dina svagheter och försök sitta så rakt som möjligt. Har du lätt för att vika dig åt något håll, tänk att du ska "sträcka upp" hela den sidan

Sen handlar såklart all ridning om träning, träning och ännu mer träning. För att få en bättre sits är det bara att träna och ge sig fan på att bli bättre. Ens problem kanske inte kan försvinna helt, men de kan alltid bli bättre! Ha gärna någon som kan tjata på dig om hur du sitter. Ofta tänker man inte på sina problem när man rider själv, och kanske lägger man då på sig lite olater. Att träna bålen utöver ridningen är också ett hett tips för att få en stabilare sits. 

 
/ Emma
Kommentarer
MalinKalin säger:

Jättebra att rida utan stigbyglar. Gjorde det förra veckan för första gången på en hel evighet. Shit vad jag behöver träna mer på det hehe :P

Svar: Haha ja det känns så ovant när man inte gjort det på ett tag :)
Emma & Anna Elfstrand

2015-03-31 | 17:44:15
Bloggadress: http://malinkalin.blogg.se/
Kajsa säger:

Bra och intressant inlägg! :)

2015-04-01 | 08:51:37
Bloggadress: http://kajsaafransson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: